دهه اول ذی الحجة «ایام معلومات» است که در قرآن ذکر شده و در نهایت برتری و مبارکی و رحمت است و از رسول خدا(ص) روایت شده: که در هیچ ایامی کار نیک و عبادت نزد خدا، محبوب‌تر از این دهه نیست.

روز اول ذی‌الحجه چه اعمالی انجام بدهیم؟

فردا 19 خردادماه، مصادف با اول ماه ذی الحجه است. ذی‌الحجة دوازدهمین و آخرین ماه از ماه‌های قمری و از ماه‌های حرام است. برای دهه اول این ماه اعمالی ذکر شده است. دهه اول آن ماه ذی الحجه «ایام معلومات» است که در قرآن مجید ذکر شده و در نهایت برتری و مبارکی و رحمت است و از رسول خدا(ص) روایت شده است که در هیچ ایامی کار نیک و عبادت نزد خدا، محبوب‌تر و پسندیده‌تر از این دهه نیست، در روز اول این ماه اعمال خاصی در آیات و روایات آمده است که شیخ عباس قمی(ره) در کتاب مفاتیح الجنان آنها را چنین بیان می‌کند:

روز اول ذی‌الحجه چه اعمالی انجام بدهیم؟

اعمال روز اول ذی الحجه

روز اوّل ماه ذی الحجّه روز مبارکی است و برای آن اعمالی نقل شده است:

۱ - روزه گرفتن

در روایتی از امام موسی بن جعفر (علیهماالسلام) نقل شده است که هر کس روز اوّل ماه ذی الحجّه را روزه بگیرد، خداوند برای وی پاداش عظیمی را می‌نویسد. (مصباح المتهجّد، ص ۶۷۱)

۲ - خواندن نماز حضرت فاطمه (علیها السلام)

مرحوم «شیخ طوسی» فرموده است: مستحب است در این روز، نماز حضرت فاطمه (علیها السلام) را بخواند و این نماز چهار رکعت است، هر دو رکعت به یک سلام و همانند نماز حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و پنجاه مرتبه سوره قل هو الله را بخواند و بعد از سلام تسبیح حضرت فاطمه (علیها السلام) را بگوید، آنگاه بخواند:

سُبْحانَ ذِی الْعِزِّ الشّامِخِ الْمُنیفِ، سُبْحانَ ذِی الْجَلالِ الْباذِخِ الْعَظیمِ، سُبْحانَ ذِی الْمُلْکِ الْفاخِرِ الْقَدیمِ، سُبْحانَ مَنْ یَری اَ ثَرَ النَّمْلَةِ فِی الصَّفا، سُبْحانَ مَنْ یَری وَقْعَ الطَّیْرِ فِی الْهَوآءِ، سُبْحانَ مَنْ هُوَ هکَذا وَلا هَکَذا غَیْرُهُ.

(مصباح المتهجّد، ص ۶۷۱)

۳ - دو رکعت نماز

نیم ساعت قبل از ظهر، دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت، یک مرتبه سوره حمد و ده مرتبه سوره قل هو الله و ده مرتبه آیة الکرسی و ده مرتبه سوره إنّا أنزلناه را بخواند. (اقبال، ص ۳۲۵)

۴ - هر کس از ظالمی خوف داشته باشد در این روز بگوید:

«حَسْبی حَسْبی حَسْبی مِنْ سُؤالی، عِلْمُکَ بِحالی»، تا خداوند او را از شرّ آن ظالم حفظ کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.